De mayaroute door Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Joyce Burg - WaarBenJij.nu De mayaroute door Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

De mayaroute door Guatemala

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

02 Februari 2009 | Guatemala, Flores

Hallo allemaal,
Inmiddels zijn we in Guatemala. Woensdag zijn we de grens overgestoken en via de Pan American Highway verder gereden. De mexicaanse bus mocht tot aan de grens, alle koffers moesten uit de bus. De nieuwe bus (busje) stond aan de andere kant te wachten. De grensoversteek ging erg soepel. En om nou te spreken van een grens? Er stond een bord boven de weg ´tot ziens´, een klein gebouw ernaast waar je een stempel moest halen, en dat was het. Maar ik heb nog nooit z´n heerlijke drukte gezien bij een grensovergang. Iedereen liep doorelkaar, kofferdraag mannetjes, geld wisselmannetjes, politie, verkopers. Ons nieuwe busjes is minder groot en minder relaxed, we zitten nu wat meer opgevouwen. De weg hier is ook een stuk minder dan in Mexico. Ook zijn er regelmatig wegomleidingen geweest dus we werden flink door elkaar geschud. Onderweg veel leuke bussen gezien. Het openbaar vervoer gebruikt amerikaanse schoolbussen. Geverfd in alle kleuren van regenboog, koffers gaan op het dak, mensen soms ook. Onze eerste overnachting was in Panajachel bij het meer van Atitlan. Gelegen tussen drie vulkanen, erg mooi.

De volgende dag zijn we met een klein bootje het meer overgevaren naar Santiago de Antitlan. Aan de overkant zijn we met zn alle in de laadbak van een pickup truck naar boven gereden. Daar hebben we een kerk bezocht en wat over de markt gelopen. Heel leuk, overal mensen, fruit, kippen, en van alles en nog wat, een grote chaos. De volgende stop Chichicastanango. Ook een indianendorp met een eigen kerk, eigen gebruiken en een eigen klederdracht. Hier mag je geen mensen fotograferen want ze denken dat je dan hun dierlijke ziel wegneemt. De sjamaan moet den weer allerlei rituelen uitvoeren om de mensen te genezen.Onderweg werden we nog aangehouden voor een fruitcontrole, ja, je leest het goed. Bepaalde vruchten mogen niet een andere gebied in omdat die vruchten besmet kunnen zijn of zo. Slaat echt nergens op, volgens mij proberen ze mensen gewoon aan het werk te houden. 's Avonds aangekomen in Antigue. Dit was vroeger de hoofdstad, maar omdat dit gebied regelmatig door aarbevingen getroffen wordt is de hoofdstad verplaatst naar Guatemala City. Deze stad is super crimineel. En behoorlijk wat uitschot komt ook in Antigua. We werden dus ook goed gewaarschuwd niet te lang op straat te blijven en al je goud en zilver af te doen. Vrijdag hadden we een een relaxed dag in Antigua. ' S ochtends de koffieplantage bezocht en ' s middags lekker door de stad struinen.

Zaterdagochtend om 5 uur met de bus (wie heeft het over vakantie), richting Honduras. Deze dag is de langste reisdag (14u reizen). Snel even de grens over om te de tempels van Copan te bezoeken. Leuk, mooi maar nog steeds minder dan Palenque. Snel weer terug naar Guatemala en uiteindelijk kwamen we om 7 uur aan in Rio Dulce. Een mooi, groen gebied vlakbij de Caribische zee. We kwamen aan in de regen. En ook de volgende ochtend regende het. Ik heb 's ochtends nog wel lekker gezwommen. Die regen maakt natuurlijk niet uit. In het zwembad wordt je toch nat.Gistermiddag zijn we naar Flores gereden. Onze laatste stop in Guatemala.Tijdens het avond eten viel de stroom uit, later in de kamer ook weer.

vandaag zijn we vanuit Flores naar Tikal geweest. Weer een mayatempel bekeken. Deze ligt wel erg mooi in de jungle. Apen gezien, neusbeertjes, mooie vogels en hele grote bomen. De site zelf was ook erg mooi, maar we zijn inmiddels wel een beetje tempel moe.

Morgen gaan we via Belize weer terug naar Mexico. Al die grensovergangen zal wel lastig worden. In Mexico slapen we nog een nachtje in Chetumal en dan gaan we door naar Playa del Carmen aan het strand. Daar blijven we we 2 nachten en dan komen we alweer naar huis. Maar nu nog niet dus! Nog lekker even zonnen en genieten en dan pas komen we terug.

Liefs Joyce en Elly

• 03 Februari 2009 - 06:46

Sharmila:

Hi Joyce,

Het is weer leuk om wat van je te lezen. Ik ben wen weel jaloers op jullie ;-)

Maar ik gun het jullie van harte!

Geniet er nog lekker van.

gr.
    sharmila