Verboden stad en perfumed river in Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Verboden stad en perfumed river in Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Verboden stad en perfumed river in Hue

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

28 Maart 2006 | Vietnam, Hoi An

Hai iedereen,

Ik ben nu in Hoi An (vanmiddag aangekomen). Zondagochtend kwam ik rond 9 s'ochtends aan met de nachttrein in Hue. Ik had in Hue geen hostel dus ik ben meteen de straat in gegaan waar veel hostels zitten, en had uiteindelijk een prima kamer. Was ook wel echt toe aan wat privacy en een lekkere douche. De nachttrein was echt niet leuk, omdat ik heel verkouden ben geworden en dus heel slecht kon slapen. Ik denk ook niet dat de andere mensen die bij me in de coupe sliepen erg blij met me waren. De trein was ook wat minder goed dan ik tot nu toe gewend was. Van de vietnamees naast me heb ik allerlei zinnen en woorden geleerd. Ik denk dat ik niet eens de helft ga onthouden maar het was erg gezellig. Nadat ik in m'n hostel even lekker een douche genomen had, heb ik al m'n was afgegeven, zodat ik weer helemaal schoon en fris verder kan reizen. Na m'n ontbijt heb ik een tour geboekt naar de perfumed river voor maandag. Mijn plan voor de zondag was het bezoeken van de Citadel en de Forbidden Purple City. Hue wordt door de Perfumed river in tweeen gedeeld. Op de noordelijke oever ligt de Citadel. De Citadel komt uit 1804 en in de Citadel ligt de Imperial Enclosure. Dit is een kleinere Citadel in de grote Citadel en hier waren de kantoren van Keizer Gia Long (dat jullie het maar even weten ;-)). In de Imperial Enclosure ligt de verboden stad. In deze verboden stad speelden het prive leven van de keizer zich af, en hier mocht niemand naar binnen. Tegenwoordig zie je nog een aantal onderdelen van de verboden stad die helemaal intact zijn. Het grootste deel is hevig gebombardeerd door de amerikanen. Het is zeker heel mooi en indrukwekkend om te zien. Op de terug weg had ik een scooter van 5000 dong geregeld. Dat is dus 25 cent. Was ik erg trots op! S'avonds heb ik lekker patat gegeten, want ik kon echt geen rijst meer zien. In Sapa en Halong Bay was het ontbijt, de lunch en het diner bij de prijs inbegrepen en dat betekende dus s'middags en s'ochtends rijst. Ik had inmiddels ook al een franse bakker ontdekt dus die heeft de afgelopen dagen goede zaken gedaan! Na het eten heb ik heerlijk een half uur onder de douche gestaan en het ik op bed Bridget Jones Diary gekeken! Ik had dus een lekkere luie avond. Maandagochtend moest ik alweer vroeg op omdat om 8 uur m'n tour over de prefumed river zou vertrekken. We moesten verzamelen bij het Maderin Cafe. De eigenaar van dit Cafe maakt hele mooie foto's van het dagelijks leven in Vietnam. Hij heeft al exposities gehad in Frankrijk en Italie en aan de muren van zijn cafe hangt al zijn werk. In het cafe kan je allerlei tours boeken en bustickets regelen en uiteraard een drankje drinken! De eerste stop van de tour was de Thien Mu Pagoda Dit is een van de bekendste pagoda's van het land. En ook een hele mooie moet ik zeggen! Na al die tempels en pagoda's die ik inmiddels al gezien gaan ze toch allemaal een beetje op elkaar lijken, maar deze was zeker de moeite waard. Volgende stop was een tomb van een of andere keizer. Ik wilde deze niet bezoeken omdat hij minder mooi zou zijn dan de twee die nog zouden komen. En aangezien je overal entree geld moet betalen, leek deze me niet echt de moeite. De volgende stop was bij de tombs of Khai Dinh. Dit was echt de meest indrukwekkende. Het was echt een mega groot bouwwerk met hekken, trappen draken etc. De tombe zelf was helemaal versierd met allerlei kleuren en gouden details. Echt super mooi! De volgende tombe was de tombe van Minh Mang. Ook leuk, maar wel een stuk minder. Deze tombe lag in een park en in het park waren allemaal kleine tempeltjes. Op de terugweg kregen we, hoe kan het ook anders.... rijst als lunch. Toen we terug waren heb ik echt een uur in allerduurste hotel van Hue gezeten met mn boekje en een lekkere cocktail van (schrik niet 1,50 euro)...

Inmiddels ben ik dus in Hoi An, vanochtend met de bus via Danang naar Hoi An gegaan. Onderweg ook nog even een stop gemaakt bij de Marble Mountains. Niet echt heel leuk. Heb hier in Hoi An echt een prima hostel, echt midden in het centrum. Ik had geen hostel geboekt en de bus zet je voor een hostel af waar ze een deal mee hebben. Je hoeft deze niet te nemen, en dat wilde ik ook niet. Maar ik had niet echt een ander hostel in gedachte. Dus ik ben net als in Hue met al m'n zooi de stad doorgelopen en uiteindelijk heb ik nu een kamer voor 5 euro per nacht. Met twee bedden (ik kan dus onderverhuren ;-)) een mooi mozaiek vloer en wel twee ramen. Ik liep net door de stad toen ik de mevrouw tegen kwam met wie ik in de nachttrein naar Sapa gezeten heb (engelse lerares die nu in Japan woont). Met haar ga ik vanavond eten en misschien ga ik morgen met haar de ruines van My Son bezoeken. Maar vind het wel gezellig, kunnen we vanavond beetje kletsen en elkaar onze foto's laten zien. M'n plan is om na Hoi An naar Dalat te gaan en dan via Mui Ne (strand) naar Saigon.

Tot snel! Liefs Joyce

  • 28 Maart 2006 - 08:17

    Maaike:

    Hi Joos, heb je nog een wens gedaan bij de wensput? (ik weet dan al wat, hihi) Vietnam lijkt me erg indrukwekkend aan je verhalen te lezen. Veel plezier vanavond met je nieuwe vriendin. Enne, hoe smaakte die patat?? Echte belgische frietekes?
    Tot snel, kus

  • 28 Maart 2006 - 08:20

    Monique:

    Sissssterrrrrrrr,

    leuk leuk leuk! Niet om onaardig te doen hoor, maarre je bent nog niet zo bruin, klopt dat!?! Hihihi, nou goed gelukkig maar steek ik niet zo bij je af als je terug bent!

    HaVe FuN!
    X

  • 28 Maart 2006 - 08:24

    Marian:

    Hoi Joyce,
    Enig om te lezen wat je weer allemaal weer beleeft!! Je hebt een hele leuke schrijfstijl hoor! En.. mooie foto's.
    Veel bedompte luchten, vast wel warm, maar geen felle zon! Heel veel zeeuwse groetjes en blijf genieten!

  • 28 Maart 2006 - 08:37

    Joyce:

    Hey sister, ik ben idd nog niet heel bruin (eerder rood/ wit) maar het weer is hier beter dus ik ga nu aan m'n kleur werken! Ik was uiteraard heel bruin maar dat is er in Halong Bay allemaal af gewaaid ;-) Kus

  • 28 Maart 2006 - 15:10

    Monique:

    Uiteraard was je heeeeel bruin, geloof er nix van maar dat maakt niet uit! Anyways ik zeg work that color, hahaha!

    X

  • 28 Maart 2006 - 15:44

    Monique:

    Uiteraard was je heeeeel bruin, geloof er nix van maar dat maakt niet uit! Anyways ik zeg work that color, hahaha!

    X

  • 28 Maart 2006 - 18:48

    Chant:

    Hot news!! de Red Hot Chilli Peppers treden op tijdens Pinkpop, ga je dat redden?? Met mij alles prima, ben al aan het afbouwen met werk en me aan het voorbereiden op mijn nieuwe job, heb er zin an!

  • 28 Maart 2006 - 20:26

    Marloes:

    He reiziger!
    Heb je reistips ontvangen en ga het weekend boeken! Drie weken lang Tailand, van eind augustus tot half september, heerlijk. Dus als je nog wat te binnen schiet: ik hou me aanbevolen. Erg leuk om al je verhalen te lezen trouwens. Volgens mij vermaak je je prima daar. Huis gaat prima, wel erg kaal nog maar de aankleding komt wel. Basis is super! Nu lekker slapen. Niet ziek worden!

    kus Marloes

  • 28 Maart 2006 - 21:25

    Elly/kees:

    Hallo Joyce, wat beleef je toch onzettend veel, geweldig om het allemaal te lezen, even heerlijk aan het strand , lekker uitrusten !!!!!!!!!!!!!! en dan naar Saigon... weer tempels kijken?????
    xxx van ons

  • 29 Maart 2006 - 13:17

    Liek:

    He wijffie,

    Zo, ik heb eindelijk ook alles gelezen en tijd voor een reactie... ben jaloers. Kan niet anders zeggen, je doet het fantastisch en het klinkt allemaal gaaf. Geniet ervan en ik hoor graag weer van je!!

  • 29 Maart 2006 - 18:51

    Gerard:

    Joyce,

    Je reisverhalen zijn erg leuk om te lezen. De foto’s zijn indrukwekkend. Het reisplezier spat er vanaf!
    Hoe is het eten daar? Lekker? Cookies, chocola?
    En zie je daar nog vreemde beestjes, zoals gekko’s, schorpioenen en slangen?

    Groetjes,
    Gerard

  • 30 Maart 2006 - 12:41

    Monique:

    Dushi-la,

    thanx voor je sms-je! Veel plezier in de bus, spreek je snel!

    X je zus

  • 30 Maart 2006 - 14:49

    Hans, Oma En Karin:

    Je verslagen worden hier goed gelezen. Je maakt heel wat mee.Op het laatst lijke ws. alle tempels op elkaar. Kan mij goed voorstellen dat rijst maar rijst blijft. Zijn daar ook MacDonals of gaat de invloed van de Amerikanen nog niet zo ver. Dikke kussen.Oma en
    H+K

  • 01 April 2006 - 13:03

    Sanela:

    Hey joycie!!
    Erg leuk om elke keer je verhalen te lezen! Heb helaas niet de kans gehad om eerder te reageren maar goed. krijg er bijna zin in zelf ook naar thailand te gaan:) Leuk ook de foto's. Heel veel plezier nog en vooral veel blijven schrijven!
    xx
    sanela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Joyce

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 20843

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Azie 2006

17 September 2011 - 30 November -0001

India en Nepal 2011

30 November -0001 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: