Zon in Sapa en regen in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Zon in Sapa en regen in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Zon in Sapa en regen in Halong Bay

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

25 Maart 2006 | Vietnam, Hanoi

Hai allemaal,

De afgelopen dagen heb ik totaal geen mogelijkheid gehad om jullie te mailen, dus nu ik weer terug ben in Hanoi zal ik uitgebreid vertellen wat ik de afgelopen dagen allemaal gedaan heb. Bij mijn bericht "Goodmorning Vietnam" staan nu inmiddels ook foto's.

Afgelopen maandag ben ik naar het hanoi Hilton geweest. Hier hebben tijdens de franse overheersing mensen uit vietnam gevangen gezeten en later tijdens de oorlog in Amerika hebben de Amerikanen hier vastgezeten. Was erg indrukwekkend om te zien. Ook omdat het een beetje regenachtig was die dag, dus dat schiep ook wel een bepaalde sfeer. S'avond in het hostel kwam ik een amerikaan tegen die s'avonds ook naar Sapa zou gaan. We hebben samen gegeten en gewacht tot we opgehaald werden. Hij zat ergens anders in de trein en ik zat samen met een engelse lerares die op Hawai was opgegroeid en nu in Japan les gaf. De nachttrein was prima. Luxer zelfs als de nachttrein in Thailand. Toen we aankwamen in Lao Chai (station) moesten we nog een uur met een busje de bergen in richting Sapa. Het was nog heel vroeg dus er hing een hele dichte mist in het dal, maar zo af en toe tussen de mist door zag je toch nog wel rijstvelden en dorpjes. Eenmaal in ons hotel gekomen moesten we meteen onze tas pakken voor de trekking. De eerste dag zouden we 16 km lopen en s'avonds zouden we overnachten bij een bergvolk ergens in het dal. Met een klein groepje gingen we op pas. In onze groep zaten twee zwitserse meiden, een duitser, twee nederlanders en ik. Het was een hele leuke groep. Tijdens de trekking verdween de mist en kwam de zon tevoorschijn. De trekking was best pittig omdat we echt heuvel op en heuvel af gingen en af en toe ook over de randen van de rijstvelden moesten lopen. En aangezien het de dagen hiervoor heel veel geregend had in het dal, moest je echt heel goed opletten dat je niet onderuit ging. Onderweg had je echt super zicht op de rijstterassen en de bergen. Onderweg zagen we overal mensen van de verschillende bergvolkeren lopen. Je zag echt het dagelijks leven. Dus mensen aan het werk in de rijstvelden, kinderen spelen in de rivier etc. Echt super!De kinderen van de bergvolkeren vonden ons leuk gezelschap en liepen hele stukken met ons mee en hielpen ons met moeilijke stukken. Echt heel leuk! S'avonds sliepen we bij een Zay familie. na het eten is het gebruikelijk om een glas ricewine te drinken, en aangezien je natuurlijk niet onbeleefd wil zijn, doe je vrolijk mee. En eerlijk gezegd was het niet zo smerig als ik had verwacht! Na het eten hebben we heel leuk met de gids gepraat over toerisme in Vietnam, gebruiken van de bergvolkeren en de oorlog tegen de amerikaan. Heel boeiend allemaal!
Het slapen bij de Zay people was ook prima, ze hadden matrassen en hele dikke dekens op de zolder en na z'n dagje buiten sliep ik echt prima! De volgende dag na het ontbijt ging de trekking verder. We bezochten die dag een andere stam, namelijk de Red Zao stam. Deze stam kenmerkt zich o.a. door een roode doek met kwasten die de vrouwen dragen. Aan het eind van de trekking gingen we met jeeps terug naar Sapa. Ik moest die avond de nachttrein hebben naar Hanoi. Het busje richting het station zou om half 5 gaan, en onderweg ging natuurlijk precies de jeep waarin ik zat kapot. Gelukkig kwam de andere jeep terug, en kon ik daarin mee richting Sapa. Dat was echt geluk, wat de gids had al geprobeerd de andere chauffeur te bellen maar dat lukte niet omdat er geen bereik was.

Donderdagochten kwam ik om 5 uur aan in Hanoi en ben ik met m'n grote rugzak achterop een scooter richting het cafe gegaan waar ik de tours geboekt had. Na een heerlijk ontbijt werd ik opgehaald en gingen we met een busje richting Halong Bay. De groep bestond uit 5 israeliers (3 jongens van mijn leeftijd), een italiaan (ook mijn leeftijd), een amerikaans meisje (ietsje ouder dan ik), 3 duitsers (hebben echt amper iets gezegd) en twee nederlandse dames (Toos en Tonnie). Was wel even omschakelen voor me omdat ik net uit een andere groep kwam die heel leuk was. En nu moest ik mezelf meteen in deze nieuwe groep storten. Maar goed, eenmaal toen we eenmaal op de boot richting Halong Bay zaten kwamen de gesprekken een beetje op gang. De drie israeliers waren net uit dienst en waren nu voor een jaar aan het reizen. De italiaan hadden ze onderweg ontmoet en hij reist altijd een half jaar en de andere helft van het jaar werkt hij in Rimini. Het amerikaanse meisje was twee weken op vakantie en Toos en Tonnie waren ook gewoon op vakantie. Het weer in Halong Bay was een beetje mistig en het was ook vrij koud. Door de mist zag Halong Bay er heel mysterieus uit. Even wat informatie voor jullie... Halong Bay bestaat uit meer dan 3000 eilanden. De limestone rotsen rijzen op uit de zee. Dit gebied staat op de lijst van de Uneco en is een World heritage site. Ha Long betekend, daar waar de draak de zee in gaat. De legende gaat dat de eilanden ontstaan zijn door de staart van de draak. Daar waar zijn staart de zee raakte ontstonden de eilanden.Na de lunch op de boot, bezochten we een hele mooie grote, de surprise cave. Vervolgens bezochten we een ander eiland waar helemaal boven op de heuvel een klein tempeltje te zien was. S'avond op de boot geslapen tussen allemaal kakkerlakken, dat was echt wel minder. Maar goed het regende dus op het dek slapen was ook geen optie.

Vrijdagochtend zijn we naar Cat Ba Island gegaan, het enige eiland in de baai dat bewoond wordt. Hier zouden we de tweede nacht slapen. Dit was echt een super de lux 3 sterren hotel, zonder kakkerlakken. Nadat we onze spullen in het hotel hadden gebracht gingen we met een kleiner bootje de zee op. Naar een soort haventje waar we gingen zeekayaken. Dit was erg leuk om te doen, maar het was jammer dat het zo koud was. Al met al was Halong Bay leuk en zeker heel mooi om te zien. Maar vond ik Sapa toch leuker!

Ik ga nu snel wat eten wat ik moet zo richting het station! Tot snel!

Joyce

  • 25 Maart 2006 - 10:23

    Marianne:

    Hey Joyce,

    Leuk weer iets van je te horen.
    En leef mee met je avontuurlijke reis,echt superleuk!!!
    Ben benieuwd wat je volgende trip weer voor verhalen opleverd.
    Veel liefs van ons uit Den Haag.

  • 25 Maart 2006 - 10:38

    Monique:

    Lieffie,

    goed om weer een bericht van je te lezen! Fijn om te horen dat je weer zoveel leuke dingen hebt meegemaakts. Je sms-je heb ik idd gekregen...thanx!

    Ben even kwijt waar je nu ook al weer naar toe gaat! Terug naar Edith?! Ik hoor het wel!

    Hou je taai, take care enne dikke kus van mij natuurlijk!

    Monique

  • 25 Maart 2006 - 10:58

    Elly:

    Joyce weer een super verhaal, leuk om de foto's te zien, jij richting station en ik werkennnnnn> zo gaat dat.......

  • 25 Maart 2006 - 11:29

    Chant:

    Wow,wow en nog eens wow...

    Kus chant...

  • 26 Maart 2006 - 10:17

    Kim:

    Hoi hoi,

    Wat moet ik zeggen..... echt geweldig en ben echt ontzettend jaloers!!!!!!!! Klinkt echt super goed ( behalve de kakkerlakken dan). Bedankt voor je lieve kaart. Maak maar goed veel foto's zodat we straks uitgebreid je verhalen in het echt kunnen horen.

    x

  • 27 Maart 2006 - 02:05

    Edith:

    hee you dirty.....

    Mens wat heerlijk alle dingen die je meemaakt. Vreet de berichten en geniet ervan. Hier in BKK is het sanik hetos, dat je het effe wetos.... met mij alles ok, met een .... van een mtrje of 2, het rijmt allemaal mooi,nee hoor, alles wel hier! Geniet en niet te veel kletsen met van die lekkere dingen hoor!!!

  • 27 Maart 2006 - 09:47

    Maaike:

    Hi Joos, weet niet meer hoe ik het nog meer kan omschrijven...jaloezie is het zeker(behalve dan voor die kakkerlakken, hihi)Heel veel plezier nog!! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Joyce

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 20849

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Azie 2006

17 September 2011 - 30 November -0001

India en Nepal 2011

30 November -0001 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: