Via de zandduinen van Mui Ne, naar Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Via de zandduinen van Mui Ne, naar Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Via de zandduinen van Mui Ne, naar Saigon

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

06 April 2006 | Vietnam, Hanoi

Afgelopen zondagochtend ben ik met de bus richting Mui Ne gegaan. De busrit was prima, en het landschap super mooi en afwisselend. Zee, bergen, droge vlaktes met hier een daar een boompje. Echt super, wat dat betreft blijft Vietnam me verbazen. Eenmaal in Mui Ne leuk hostel uitgezocht. Met kleine huisje vlak aan het strand, voor maar 4 euro. Wilde s'middags even Mui Ne is, maar Mui Ne is eigenlijk maar een doorgaande weg, met aan beide kanten restaurants en hostels. Dus toen maar aan het strand gaan liggen. Had s'middags wel alvast een tour geboekt naar de sanddunes. Via, via kwam ik bij mister Be terecht. De oom van een meisje die ik had ontmoet in een restaurantje. Ik moest de volgende dag om vijf uur s'ochtends bij het restaurant zijn zodat we de zonsopgang konden bewonderen. Dus de volgende ochtend stond ik om 04.30 naast m'n bed. Het terrein waar het hostel stond was compleet donker en uiteraard uitgestorven dus ik ging gewapend met m'n zaklamp richting het hek, dat uiteraard op slot zat. Intussen waren er ook nog fijn twee honden vanuit hun schuilplaats gekomen om eens even te bekijken wat ik aan het doen was. Stond ik daar, tegen een hoog hek aan te kijken en met twee honden naast me die precies in de gaten hielden wat ik deed. Steeds als ik ook maar een cm bewoog gingen ze blaffen. Echt geen prettig situatie. In de hoek bij het hek stond een plastic stoeltje, en via het stoeltje kon ik zo over het hek klimmen en aande andere kant naar beneden springen. En uiteindelijk stond ik dus braaf om 05.00 voor het restaurant. De scooterrit richting de sanddunes in het donker was echt super. Het was trouwens al vrij druk op de weg. Mensen waren langs de kant van de weg aan het sporten en er liepen overal geiten en koeien. Eenmaal bij de sanddunes aangekomen kwam de zon net op en dat was ec ht supermooi om te zien. Het leek net of ik in de woestijn was, overal zand, zover je kijkt. Ik ben ook nog op een soort plastic board naar beneden gegleden van de duinen af. Leuk, maar niet zo spannend. De volgende stop was een knalrode rots, er mooi! Hier kwam ik twee nederlanders tegen die nog een tip hadden voor een hostel in Saigon. Goede tips zijn altijd welkom, natuurlijk! Vervolgens reden we langs de haven waar net de vissersboten terugkwamen uit zee. M'n ontbijt bestond uit vier stukken cake en groene thee bij mister Be thuis. Hij was volgens mij zelf inmiddels een beetje moe. Zijn zoon deed de rest van de tour. We volgende een klein beekje stroomopwaarts, op blote voeten en kwamen langs allemaal supermooie rotsen. Het was erg mooi en indrukwekkend en toen ik om 10 uur weer in het hostel was had ik het gevoel dat ik er al eenhele dag op had zitten. S'middags met de bus richting Saigon gegaan, waar ik uiteindelijk s'avond rond 7 uur aankwam.

M'n eerste dag in Saigon begon goed. Bij het ontbijt ontmoeten ik een nederlands meisje dat ook alleen reist. Alleen gaat zei richting het noorden. We spraken af om iig s'avonds samen te eten. Na het ontbijt ben ik naar een mannetje gegaan om mn camera te laten maken. Vlakbij was een grote shoppingmall waar ik heerlijk heb rondgeslenterd, lang leven de airco. S'middags heb ik een massage van een uur genomen in een massage centrum waar alleen maar blinde mensen masseren. Dit was echt super. Ze heeft me echt alle kanten op gebogen, en nadien voelde ik me helemaal zen ;-) Aan het eind van de dag kon ik m'n camera weer halen, en gelukkig doet hij het weer. S'avonds ben ik gezellig met Marscha (nederlandse meisje) gaan eten. Was helemaal leuk! Ze had nog een aantal nederlandse tijdschriften bij zich die ik mocht hebben, dus die ga ik deze week eens even lekker doorlezen. Saigon oftewel Ho Chi Minh City is tot nu toe wel leuk, maar Hanoi vond ik meer sfeer hebben. Er zijn hier nog veel meer motorbikes logisch ook want er wonen hier z'n 8 miljoen mensen.

Woensdag had ik weer een actieve dag. Ik heb toen een bezoek gebracht aan de Cao Dai Tempel en de Cu Chi Tunnels. De Cao Dai tempel stond als eerste op het programma. Deze tempel is de bekendste en grootste tempel van het Cao Daisme. Een religie een combinatie van het Boedisme Confusionisme en Taoisme Islam en Christendom. Het is eigenlijk een religie die pobeert het beste van alle andere religies in een nieuwe religie te combineren. In Vietnam is deze religie erg klein en eigenlijk het beste te omschrijven als een soot sekte. De tempel was echt super groot en heel, heel erg mooi. Het was heel kleurrijk en vrolijk! Toen wij er waren zou er net een dienst beginnen en we mochten toekijken vanaf de balkons aan de binnenkant van de tempel. Was echt heel mooi om te zien. Na het bezoek aan de Cao Dai tempel gingen we verder richting de Cu Chi Tunnels. Halverweg de rit bleek de benzine van de auto op te zijn. Echt .... nou vraag ik je... als chauffeur is dat toch een van de dingen waar je goed op let? Zorgen dat je genoeg benzine hebt? Maar goed. Al met al leverde het ongeveer een half uurtje vertraging op. En uiteindelijk waren we rond een uur of vier bij de tunnels. De Cu Chi tunnels liggen ongeveer 60 km van Saigon vandaag. Het is een heel ondergronds tunnelnetwerk wat gebruikt is in de oorlog tegen de fransen en daarna in de oorlog met de amerikanen. In totaal het hele tunnelnetwerk z'n 250 km lang. Er waren in het tunnelnetwerk kleine ziekenkamers, keukens en wapenruimtes. We hebben ook een stuk onder de grond door de tunnels gekropen. Was echt heel, heel smal en klein en het was echt heel warm onder de grond. Ik kreeg het helemaal benauwd van die smalle gangetjes. Zou er niet aan moeten denken daar overdag te moeten leven en alleen s'avonds naar buiten te mogen. De ingangen naar de tunnels waren hele kleine gaten in de grond van z'n 10 bij 20 cm. Tuurlijk wel slim, want die dikke amerikanen passen daar nooit in!

Vandaag ben in s'ochtends naar Chinatown gegaan en heb ik daar een beetje rond gekeken. Nog een aantal tempeltjes in Chinatown bekeken. In de middag heb ik een grote markt bezocht en ben ik naar het museum of fine arts geweest. Straks ga ik eten met Rob (man van Edith) want die is nu ook in Saigon. Dus dat is wel erg gezellig! Morgen ga ik een tweedaagse trip naar de Mekong Delta maken en dan wil ik zondag met de bus naar Cambodja!

Wil ook wel graag verder, een nieuw land zien en kijken hoe het daar is. Vietnam is zeker super mooi en super leuk geweest. Mooi weer, mooi dingen om te bekijken, aardige mensen en makelijk reizen.... maar het gaat tijden worden voor iets anders!

En Chant, je sms'je zo om half s'nachts was juist leuk!

Liefs Joyce

O'ja er staan inmiddels foto's bij m'n vorige bericht.

  • 06 April 2006 - 10:55

    Roeland, Niet In Saigon Maar Rotterdam:

    Joyce,

    In rotterdam niet dezelfde avonturen als jij in Saigon. Maar toch onze belevenissen mogen er ook zijn :-). Afgelopen zondag heerlijk in de Keerweer naar een optreden van Marga Bult mogen luisteren (Dutch Diva's, Rechtop in de wind, la la la la). Daarna schommelend naar huis ;-). Take care and have fun

  • 06 April 2006 - 11:15

    Arnold:

    Hey Joyce, heb de CD van Miss Saigon er maar even bijgepakt: "Oh Chris blijft bij me, ik houd van je Chris". Heb je Chris trouwens gezien? :-) Doe hem de groeten en vertel hem dat hij een kind van een Vietnamese hoer heeft :-) Heel veel plezier verder......

  • 06 April 2006 - 11:27

    Elly/Kees:

    Hallo Joyce,
    Wat gaaf zeg wat jij in Saigon gedaan hebt, zag ik gisteravond op de TV op Ned 1,23.25 programma Met de trein van Azië naar Europa, het is een documantaire over een treinreis van Vietnam naar de Balkan. Volgende week komen ze in Cambodja. Een tip voor de mensen die de belevenissen van Joyce volgen.
    Veel liefs van ons.

  • 06 April 2006 - 14:59

    Arnoud:

    Hoi Joyce,
    leuk weer wat van je te horen. Dacht vanochtend bij het checken van mijn mail al: het wordt tijd dat joyce weer wat mailt!! Het went snel zo'n opdate van je avonturen. Het is zelfs een beetje verslavend. Ik vind het elke keer weer leuk om te lezen. Heel veel plezier nog en vraag je niet af bij iedereen die je tegenkomt: zou hij van mensen houden? :-)
    Dikke kus, Arnoud

  • 06 April 2006 - 16:43

    Monique:

    Chica,

    het is nu 18.42u en ik zit op de universiteit te zwoegen op m'n BA-werkstuk!!!!! Heerlijk dus om even ter ontspanning je verhalen te lezen, leuke foto van jou in dat gat!! Trouwens je bent idd best een beetje bruin...hihihi!

    X je zusss

  • 07 April 2006 - 11:03

    Chant:

    Dus morgenavond 2.30? Same sms?? hihi... Je lijkt wel een konijntje in zo´n klein holletje! Je ziet er lekker bruin uit trouwens. Groetjes!

  • 08 April 2006 - 07:12

    Marianne:

    Hey Joyce,

    Volgens mij gebiet je voor drie daar!
    Superleuk om je zo te volgen.En leuk steeds nieuwe mensen te ontmoeten en daar vervolgens weer leuke dingen mee te doen.
    Ik vind het super dat je het zo in je eentje allemaal onderneemt en be trots op je!

    veel liefs,
    Marianne

  • 08 April 2006 - 09:34

    Edith:

    hee dan,

    Nou ook hier in BKK niet veel byzonders te melden, je bent helemaal bijgepraat door Rob neem ik aan, hoop dat je het gezellig vond, Rob wel! Kijk uit naar je aankomst weer hier, je bed staat klaar en ben inmiddels al 2 x naar Chatuchack markt geweest, waar ik schofterig veel kussentjes heb gekocht, Je zult het wel zien allemaal voor in de hut, doe voorzichtig, love you, edith en 4 heerlijke Thaise spetters

  • 11 April 2006 - 09:13

    Daan:

    Lieve Joyce,

    Wat een avonturen allemaal, geweldig zeg! Ik vind het ook erg stoer hoe je het ook in je eentje allemaal regelt, petje af!! Ik kan niks anders zeggen dan geniet er super van! Ik kijk er naar uit om over een paar maandjes weer gezellig thee met je te drinken en lekkere scones te eten. Dikke kus Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Joyce

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 20843

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Azie 2006

17 September 2011 - 30 November -0001

India en Nepal 2011

30 November -0001 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: