Shanghai - Rotterdam - Reisverslag uit Shanghai, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Shanghai - Rotterdam - Reisverslag uit Shanghai, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Shanghai - Rotterdam

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

03 Juni 2007 | China, Shanghai

Inmiddels weer in Rotterdam, maar toch even het laatste stukje van het verslag. Vanuit Chengdu zijn we naar Guilin gevlogen. We hadden een reisdag want vanuit Guilin meteen doorgereisd naar Yangshuo. Een kleiner plaasje onder Guilin. Dit gebied is bekend van het super mooie karstgebergte, de chinezen zijn er zo trots op dat ze het landschap hier zelf op hun biljet van 20 yuan gezet hebben. In Yangshuo aangekomen werden we opgehaald door onze gastheer voor de komende 3 nachten, mr Wei. Hij heeft ons echt laten zien hoe gastvrij chinezen kunnen zijn. Toen we aankwamen stond de hele familie te wachten vrouw Wei, oma Wei, opa Wei, schoonzuster Wei, zoon Wei etc. We waren nog niet binnen op de thee en watermeloen stond al voor onze neus. Na het informele kletspraatje en het regelen van de geldzaken werd onz meegedeeld dat het eten om zes uur klaar zou zijn. En of we mee aten, we waren een beetje overdonderd door deze gastvrijheid, maar hebben ' s avonds echt heerlijk gegeten. Ook voor mij was er veel keus. 's avonds even het centrum in gegaan en uieindelijk op een soort foodmarkt beland. Het eten werd daar ter plekken klaargemaakt. Bakken met levende vissen, kikkers en kreeften voor de kraam, halve kippen en gedroogde ratten lagen ook al klaar ter bereiding, verse bamboe en andere groentes. Leuk om te zien! De volgende dag zijn we op de fiets richting een rivier gegaan waar we met fiets en al op een bamboevlot zijn gestapt en door onze 'gondelier' ons zeker 1,5 heeft voort geroeid. We waren zo zwaar samen dat we twee keer vast kwamen te zitten. Onderweg kwamen echt steeds vlotten tegen in de rivier waar we water konden kopen, moet je nagaan... midden op de rivier! Onze toch voortgezet op de fiets richting Moon Hill. Klinkt spannend maar was gewoon een berg met een rond gat erin zodat het op een maan leek. Vervolgens naar de Water Cave gegaan, een hele, hele grote grot met een heus natuurlijk modderbad (er waren zelfs badhokjes gebouwd) en een stuk met schoon water waar je in kon zwemmen. De grot was niet heel spannend maar wel lekker koel! Terug door de regendruppels op de fiets richting Yangshuo door het mooie kartlandschap.
De volgende ochtend om half zes werden we door mr Wei naar de illegale bus gebracht voor een tochtje over de rivier waar de karstgebergte van het 20 yuan biljet staat. Ik zeg illegaal om dat we via mr Wei met een boot mee gingen die voor een fractie van de echte prijs je alles laat zien waar de toeristen doorgaans veel meer voor betalen. Dit verklaart ook het belachelijk vroege tijdstip. Voor acht uur is de politie nog niet aan het werk, en kunnen ze deze illegale tochten dus aanbieden. Het karsgbergte was echt heel, heel erg mooi! Leuk om te zien! Terug in het centrum eerst ontbeten en verder een relaxdag gehad, beetje gelezen, koffie gedronken en rond gelopen. Ik heb ook nog een massage van een uur gehad voor 3,80 euro. Echt helemaal goed! s' Avonds met de vrouw van mr Wei en nog wat andere dames gekeken hoe je nu echt chinees eten maakt. De afgelopen avonden in Yangshuo was JG namelijk niet van die eetmarkt af te slaan. Steeds stond hij mee te kijken in de pannen. Om erachter te komen hoe ze dat heerlijke eten nu precies maakte Dus z'n privelesje voor JG Oliver was een goede oplossing. Ik heb driftig aantekeningen gemaakt aangezien ik niet z'n kookwonder ben. 's Middags heb ik voor 3,80 een heerlijke massage gehad, en hebben we door Yangshou gelopen, een beetje gedronken, gegeten en gewinkeld. Vanuit Yangshuo uiteindelijk naar Guilin gegaan en daar twee dagen geweest. Guilin was niet zo leuk vond ik. We hebben daar nog ruzie gemaakt met een chinees. Heel verhaal en heerlijk gegeten bij de pizzahut. Was echt een groot feest, na al die avonden rijst! Vanuit Guilin zijn we doorgevlogen naar Shanghai en daar hadden we alletwee heel erg veel zin in!
In Shanghai zijn we begonnen met een ritje in de Maglev train. Deze magnetische trein rijdt richting het vliegveld en legt in 8 minuten een afstand van 30 kilometer af. En gaat 430 kilometer per uur. Alleen in Duitsland heeft nog z'n trein gereden. Verder zijn we in Pudong (het moderne, nieuwe stuk van Shanghai) en op de bund geweest. De Bund is eigenlijk de boulevard van Shanghai. De stad wordt gescheiden door een grote rivier en op de Bund flaneren de chinezen de hele dag door. In Pundong hebben we de Oriental Pearl Tower bekeken en de Jinmao Tower. Deze laatste is 430 meter hoor en er zijn maar vier gebouwen op de wereld die hoger dan deze toren. Op de 88ste verdieping zit een bar, Cloud 9 waar tegen het einde van de dag een lekkere cocktail gedronken hebben. Deze bar is vrij deftig dus JG moest en nette broek aan voor hij naar binnen mocht. Ook hebben we de oude stad bezocht, hier staan nog een aantal oude gebouwen de laatste dag zijn we naar de french concession (wijk waar vroeger veel immigranten wonen) geweest. We hebben hier nog bij een aantal leuke restaurants gegeten, een daarvan was een vegetarisch restaurant waar ze allerlei chineese gerechten serveerden van nepvlees. HEt eten was hier supergoed, alleen jammer dat we zoveel bestelhadden en dus de helft niet op kregen. Nog wat rondgelopen en geshopt in de grote shoppingmalls hier en toen zaterdagochtend richting het vliegveld gegaan. Inmiddels weer thuis en morgen gewoon weer aan het werk.

Liefs Joyce