Pandabeertjes zijn best leuk! - Reisverslag uit Peking, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Pandabeertjes zijn best leuk! - Reisverslag uit Peking, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Pandabeertjes zijn best leuk!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

22 Mei 2007 | China, Peking

Zaterdagochtend rond half zeven aangekomen in Xi' an, na een nachtje in de trein. De treinreis was prima. We sliepen bij twee zeer rustige chinezen in de coupe. Het vinden van de goede trein vrijdagavond was even wat lastiger. Het is dat ze gewone cijfers gebruiken anders was het echt geen doen. Want verder stond er niks in het Engels. Op het plein voor het station zaten allemaal chinezen. We werden ook echt aangekeken. Via de hoofdingang van het station kwamen we meteen door een soort bagagecheck en vervolgens mochten we dus het goede spoor op zoeken. We kwamen nog twee andere westerse meisjes tegen met wie we even hebben gepraat en al snel stond er een heel groepje chinezen om ons heen om ons gesprek te volgen. Na aankomst in Xi'an hebben we een bezoek gebracht aan de stadsmuur hier. De oude stadsmuur is nog helemaal intact, en zeker een bezoekje waard. Het is hier veel warmer en benauwder dan in Beijing en de lucht is hier echt heel smerig. 's Avonds zijn we naar een chineese dans en zang show geweest. Sommige stukken waren leuk om te zien, maar andere waren echt vreselijk! 's Avonds waren we redelijk moe door ons nachtje in de nachttrein en de drukkende hitte. Maar we hoeven niet bang te zijn dat we een kleurtje oplopen want er hangt een dikke laag smog hier over de stad. De dag erna zijn we met de gewone bus naar het terracottaleger even buiten Xi'an geweest. Dit leger (2000 jaar oud) is in 1974 per toeval ondekt door een boer die een waterput wilde maken. Het leger is de grootste archelogische ontdekking van de 20e eeuw. Grote delen van het leger liggen nog onder de grond en ze zijn nog steeds bezig alles op te graven. Erg indrukwekkend om te zien, maar na 1,5 uur was het ook wel weer genoeg. Op de terugweg richting Xi'an was het genieten van het leven hier op straat, net als in Vietnam vervoeren ze van alles en nog wat op hun scooters en fietsen. Het verkeer blijft ook echt te zot voor woorden. Overal slagertjes die hun 'lekkere' speklappen gewoon in de hete zon en vieze lucht laten hangen, verder koken ze overal op straat en spugen en rochelen ze er fijn op los. De volgende dag zijn we met het vliegtuig naar Chengdu gegaan, we kwam pas aan het einde van de dag aan en het was nog wel een stuk naar het hostel, maar uiteindelijk zitten we hier nu prima. Vandaag zijn we naar het Panda Breeding Center geweest. Hier doen ze er alles aan de panda's in leven te houden en ervoor te zorgen dat ze niet uitsterven. Dat ze hier hulp bij nodig hebben is bij het zien van die beesten niet zo verwonderlijk: ze liggen de hele dag een beetje op hun rug bamboe te eten... tot enige seksuele activiteiten zijn ze nauwelijks te bewegen! Of zouden ze te dik zijn? Maar ze zijn echt leuk! Gelukkig voor ons waren ze vandaag allemaal redelijk actief en liepen ze wat heen en weer en klommen ook nog wat. Het laatste stuk met de riksja gegaan, was ook erg lachen. Onze chauffeur keek niet op of om, stak gewoon over en remde als hij er zin in had. Na het Panda Center zijn we naar de tibetaanse wijk van Chendgu gegaan. Vanuit Chengdu ga je gemakkelijk naar Lhasa in Tibet. Zo dichtbij een ander leuk land dat nog op m'n lijstje staat is het dan toch wel jammer dat ik niet gewoon kan zeggen, ach ik ben in de buurt, ik ga die kant op. Maar goed, het komt er vast nog wel een keertje van die kant op te gaan. We konden vandaag ook nog heel goedkoop een schilpad kopen, op straat zaten twee dames met allemaal schilpadden die met een touwtje om hun buik vastzaten. Lekker voor vanavond. Ze eten hier hele rare dingen hoor; varkensoor, slangensoep, schildpad, varkensneus en nog veel meer andere rare dingen. Helaas kunnen we niet de foto's uploaden, maar voor de liefhebbers: we sturen de foto's na! De chineese keuken is niet echt mijn ding, zeg maar! Vanavond zijn we duur uit eten geweest, 12 euro! Morgen gaan we naar Yangshuo en vervolgens nog naar Guilin en Shanghai.

Met z'n tweeen reizen gaat prima, het is heel erg leuk om alle belevenissen samen te delen! Heel anders dan de laatste keer, maar zeker net zo leuk!

JG en Joyce

• 22 Mei 2007 - 13:32

Mo:

Nou ik vind het gezellig klinken, enne die foto's komen nog wel...:-)

• 22 Mei 2007 - 16:50

Nanda:

Goed om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Ik neem aan dat je na je rondreis door china nog meer overtuig vegatarier bent hahhahah Heeft JG al rare dingen gegeten of houden jullie het bij het westerse eten??

Nou veel plezier! Hier gaat alles goed.

x Nan

ps heb net gister gehoord dat ik mag blijven bij ADT joepieeeee

• 22 Mei 2007 - 18:38

Arnold & Roeland:

Pandabeertje(s) van me:-)

Hebben jullie het leger de groeten gedaan? Ach rijst met groente is ook lekker...... of noodles voor de afwisseling. Heel veel plezier nog verder en ik wacht in spanning de ursel-de-geer-het-is-hier-fantastisch-reisverslagen af.

X Roeland en Arnold

• 22 Mei 2007 - 18:49

Chant:

Wow.... ben benieuwd naar de kiekjes! Ik heb nog een leuk nieuwtje, ik heb voor mijn verjaardag een heuse poes gekregen, heel lief klein exemplaar, schatje! (al zeg ik het zelf) Jullie heel veel plezier en tot snel! x chant

• 22 Mei 2007 - 20:43

Kees&Elly:

heel leuk om jullie verhaal hier te lezen, klinkt allemaal weer goed. jammer dat er geen foto's bij kunnen maar die zien we nog wel. heel veel plezier.

• 23 Mei 2007 - 19:08

Lidewij:

Jeetje, jullie zijn inderdaad duur uiteten geweest zeg! Kim en Richard hebben 10 euro betaald en vonden dat al duur :-) Grappig hoor! Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben! Ook weer voor de komende tijd: Geniet!
    x Lidewij