Goodmorning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 Maart 2006 | Vietnam, Hanoi

Hai allemaal,

Vanochtend om half 10 kwam ik aan op het vliegveld van Hanoi. De vlucht van Bangkok naar Hanoi met Thai Airways duurde 1,5 uur. Om kwart over 6 s'ochtends had ik bij Edith de taxi genomen naar het vliegveld. Het inchecken ging prima, maar er stonden echt zoveel rijen en het was z'n chaos dat ik echt dacht dat ik nooit op tijd m'n vliegtuig zou halen. Maar gelukkig kwam alles op z'n pootjes terecht. Ik zat nog bij het raampje ook dus ik was helemaal gelukkig! Het ontbijt in het vliegtuig was echt aziatisch. Ik kreeg een gebakken ei met champignon en tomaten, en een broodje. Een ei zo s'ochtends vroeg is toch niet zo mijn ding. Maar mn buurvrouw vond hem heerlijk. Ze begon met mijn ei en daarna nam ze ook nog haar eigen portie noodels. Lekker met een kopje koffie erbij. Je moet er van houden, zal ik maar zeggen! In Vietnam aangekomen was ik echt heel snel door de douane. Dus kon ik meteen mee met de man of vrouw van m'n hostel die me zouden ophalen. Toen ik in de aankomsthal kwam stonden er meteen allerlei mensen met bordjes van hotels voor me. Are you Nancy?, You book hostel with us?, You want taxi? Where you stay? Where you from? Are you alone? Hmmm I'm not Nancy, I didnt book you're hostel, No I don't want a taxi, I stay somewhere you can't find me, I'm from Africa, I'am married en my man is a boxingchampignon waiting outside! So,now let me go... Na een half uur wachten op de persoon met het bordje met mijn naam was m'n geduld op en heb ik een telefoonkaart gekocht en het hostel gebeld. Binnen tien minuten stond m'n taxi voor de deur. Prima! Mijn chauffeur stond erop mijn grote rugzak te dragen. Ik gaf hem m'n gewone tas maar hij wilde perse m'n grote rugzak. Ok dan, prima! Ik bedoel hij kwam met zijn hoofd ongeveer bij mijn schouder, maar ok! Wat meteen opviel toen we buiten kwamen was het weer. Mistig en regenachtig. Eenmaal onderweg zag ik allemaal fietsers en scooters (op de snelweg) en het landschap was heel vlak. Hmm, ik dacht even dat ik weer in nederland was. M'n taxichauffeur was een beetje ongeduldig want hij reed echt als een idioot! uiteindelijk lukte het hem om me heelhuids voor m'n hostel af te zetten. In de Lonely Planet had ik gelezen dat hier een luchzaakje zat dat Baguette en Chocolat heten. Dat leek me de perfecte plek om te luchen. Het bleek ook een prima plek te zijn. Beetje frans georienteerd. Ook allemaal franse taartjes en croissants. Het tochtje naar het lunchzaakje was meteen een goede manier om de sfeer van de stad te proeven. Het is hier heel, heel druk. Scooters, fietsers en auto's komen van alle kanten aanrijden. Niemand stopt voor voetgangers, en iedereen parkeert z'n fiets of scooter dwars op de stoep. De winkeltjes hier gebruiken de stoep als verlenging van hun winkel. Met als gevolg dat de stoepen vol liggen met potten, pannen, stoffen, kantjes, bandjes, ritsen, cadeaupapier, strikken, tasjes, kippen, varkens, worstjes, hoeden, kleren, schoenen etc. Oversteken hier is gewoon lopen en hopen dat de scooters om je heen zigzaggen. Iedereen draagt mondkapjes tegen de uitlaatgassen. Na mijn lunch wilde ik een bezoek brengen aan het Hoan Kiem Lake en ik wilde twee tours regelen voor de komende dagen. Een tour naar Sapa en een tour naar de Halong Bay. Ik had al gehoord dat de hostels ook allerlei tours aanboden maar dat die heel duur waren. Ik had in m'n hostel al even geinformeerd en ben toen in de stad verder gaan rondkijken. Uiteindelijk heb ik op aanraden van twee amerikanen geboekt bij Kangaroo tours. Ze vertelde dat ze 10 dollar van de prijs afgekregen hadden. Een van hen ging met mee mee naar binnen en ik zei dat ik alleen voor zijn prijs wilde boeken, en omdat ik ook een andere tour bij hem wilde boeken wilde ik nog meer korting. Na een beetje zeuren lukte het en nu heb ik twee tours van beide 3 dagen en 2 nachten voor 100 dollar. Inclusief eten en slapen. Ik ga maandag met de nachttrein naar Sapa en ga daar een trekking doen. Donderdagochtend ga ik naar de Halong Bay en daar slaap ik ook 2 nachten. Nadat ik dit geregeld had ben ik richting het meer gegaan. In het meer ligt een eilandje met een tempeltje. Was leuk om even te bezoeken. Vervolgens heb ik bij het Water Puppetry Theater een kaartje gekocht voor de voorstelling van morgenavond. Water Puppetry schijnt iets typisch Vietnamees te zijn. En met name in het noorden is het helemaal hot. Ben benieuwd! Mensen hier spreken echt amper engels. Ik ben al een aantal keren helemaal de verkeerde kant op gestuurd. Er zijn hier ook geen grote ketens te vinden. Dus geen Starbucks! Maar ik denk dat Baguette en Chocolat een goede vervanger is! Op de terug weg naar m'n hostel ging het zoeken niet zo goed. Ik was wel op de juiste straat maar kon echt niet meer vinden waar ik nu moest zijn. Er kwam een scooter naast me rijden en uit gewoonte zei ik no, no! Maar het was de jongen van m'n hostel die me s'ochtends met de taxi gehaald had. Dus ik bij hem achterop de scooter door Hanoi. Ik zal eerlijk zeggen dat ik wel zoiets had van, joh ik loop wel gewoon. Maar uiteindelijk kwam ik heelhuids bij het hostel!

Vorige week in Bangkok ben ik o.a. naar Ko San Road geweest. De straat waar alle Backpackers komen. Was leuk om te zien en vooral om mensen te kijken. Verder ben ik nog naar Jachuchak market geweest. De markt van Bangkok. Tip voor iedereen die ook naar Bangkok gaat. Hier koop je het DE theeservies met de stippen! Twee schaaltjes 1 euro 40! M'n poging om naar de River Kwai te gaan is niet helemaal gelukt. Ik was vroeg op het busstation, maar dat bleek het verkeerde busstation te zijn. Het was toen al 11 uur en aangezien het 3 uur rijden is vond ik het niet meer de moeite die dag nog te gaan. Ik ga de volgende keer als ik in Bangkok ben wel!

PS foto's zijn er deze keer niet vrees ik. Want ik kan m'n SD kaart en m'n kabel hier niet gebruiken! En omdat ik vandaag weer heel veel leuke foto's gemaakt heb wilde ik die wel aan jullie laten zien! Maar helaas...

Liefs Joyce

Zondag 19 maart

Nog even snel een update van wat ik vandaag gedaan heb voordat ik morgen naar Sapa ga. Vandaag ben ik s'ochtends naar HoChiMin's Masoleum geweest. HoCiMin ws de eerste leider van Vietnam na de 2e wereldoorlog en hier vinden ze hem nog steeds helemaal geweldig! Het masoleum was heel strak en statig. We moesten echt opstellen in rijen van twee, voordat we naar binnen mochten. Je mochte niks meenemen naar binnen. Geen camera's, tassen enzo. In het masoleum ligt HoChiMin in een opengewerkte houten kist. Je kan hem dus gewoon zien liggen. Wel een beetje raar hoor. Want hij is al een tijdje dood. Hierna ben ik naar de Tempel of Literature gegaan. Ook weer achterop de scooter. De Tempel of Literature was leuk om te zien, maar niet heel bijzonder. In dit complex (eigenlijk meer een soort parkje werd vroeger les gegeven in allerlei vakken. Zoals wijsbegeerte, filosofie etc. Na de lucnh heb ik een tijdje in het park bij het meer rondgehangen. En nog leuk met een paar mensen gepraat. Om vier uur begon het water puppetry. Dit was echt heel leuk om te zien. Het is een beetje onze versie van poppenkast. Alleen ipv de kast die wij gebruiken gebruiken ze hier een basin met water. Vlak boven het water hangt het decor (groot chinees huis) en de poppen spelen op het water. Vanachter het decor, worden de poppen bewogen door de poppenspelers die dus tot hun middel in het water staan achter het decor. Ik heb er foto's van gemaakt die ik zsm bij het bericht zal zetten. Vandaag ben ik ook nog getuigen geweest van een ongeluk. Iemand ging midden op het kruispunt met z'n scooter onderuit. Maar ja, wat wil je ook met de rijstijl hier! Verder heb ik nog een trouwerij gezien en een begrafenis. Morgen ga ik om 21.00 met de nachttrein richting Sapa, en zodra ik de kans heb zal ik weer mailen!

groetjes Joyce

  • 18 Maart 2006 - 14:24

    Hans &karin:

    leuk om je verhalen te volgen. Oma vond je kaart enorm leuk. ook van haar de hartelijkeg groeten

  • 18 Maart 2006 - 20:39

    Elly/kees:

    ja,ja een beetje door zeuren en je bent weer een weekje onder de pannen,voor een redelijk prijsje.... je weet wie dat zegt.........

  • 18 Maart 2006 - 20:47

    Marian:

    Je schrijft boeiend en wat maak je zo gek weg veel mee! Niet alleen voor ons, je enthousiaste lezers maar ook voor jezelf goed om zo veel in detail op te schrijven! Zo blijven je veel situaties bij!!
    Veel groetjes uit een koud, winderig zeeland!!
    En... blijf genieten!!

  • 19 Maart 2006 - 12:31

    Monique:

    Dushi-la,

    zwoegend aan m'n Bachelor-werkstuk en het voorbereiden op m'n tentamens (grrr) vraag ik me toch af wat ik verkeerd heb gedaan...hahaha! Jij lekker met je lazy ass in Vietnam en ik achter de computer, mmmmmm...hihihi!
    Nee hoor skatje, ik vind het echt supercool voor je en lees iedere keer vol verbazing je verhalen!

    Enjoy! X

  • 19 Maart 2006 - 16:51

    Lidewij:

    Hi Joyce!
    Eindelijk heb ik de tijd genomen om al je verhalen te lezen! WAUW! Echt super! Ik zat me wel af te vragen of je een beetje lekker kunt eten daar (nou ja, er is wel meer natuurlijk wat ik me afvraag...). Grappig ook dat je daar gewoon kunt fietsen. Ik dacht dat alleen die gekke Nederlanders dat deden...maar kennelijk zijn er meer culturen die het doen. Hoe voel je je verder? Vast goed, aangezien deze mooie verhalen! Mis je Nederland en bepaalde mensen???? Wij missen jou in ieder geval niet.... hihi.... nee hoor, maar met zulke waanzinnige verhalen kunnen we alleen maar hopen dat je er nog veel meer mee gaat maken! Hier is alles prima. Met mij in ieder geval, voor anderen kan ik niet spreken natuurlijk. Op mijn werk is alles prima en ik heb sinds mijn nieuwe werk een nieuwe Ford Ka onder mijn kont. Heel relaxed! Geniet nog lekker van je reis en het is super om zo op de hoogte te worden gehouden van al je avonturen!
    xxx Lidewij

  • 20 Maart 2006 - 08:18

    Maaike:

    Hi Joos, ik ben weer terug en kan weer verder zwijmelen... Bedankt voor je kaartje, helemaal super! Veel plezier en tot mails

  • 21 Maart 2006 - 22:01

    Oswald:

    Hallo Joyce,
    een pracht van een relais volgens mij kan je zo beginnen bij de NOS best interresant en toch leuk om het allemaal zo te lezen wat je allemaal mee maakt. Onze vakantie zit er helaas weer op en is prima verlopen en zoals je weet van 30 graden naar 0 graden doet wel pijn dus blijf lekker even genieten van je mooie tripjes. Het beste and take care of your self veel liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Joyce

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 20848

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Azie 2006

17 September 2011 - 30 November -0001

India en Nepal 2011

30 November -0001 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: