Via Sianoukville naar de tempels van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Via Sianoukville naar de tempels van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Via Sianoukville naar de tempels van Ankor

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 April 2006 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hai allemaal

Inmiddels ben ik in Siem Reap. Na m'n korte tussenstop op het strand van Sianoukville ben ik nu in Seam Reap bijna op de helft van m'n reis. Vandaag en woensdag heb ik de tempels van Ankor bekeken. Zondag ga ik terug naar Bangkok.

Maar even terug naar vorige week donderdag... S'ochtends vroeg ben ik met de bus richting Sianoukville gegaan. De busreis duurde gelukkig niet de hele dag dus kon ik s'middags al lekker even op het strand liggen. S'avonds ontmoeten ik twee hele gezellige nederlandse meiden, Piety en Hendrika. Ik heb s'avonds met ze gegeten en na het eten ben ik met Hendrika downtown Sianoukville onveilig gaan maken. Tenminste .... dat was het plan. In de place to be waren maar vijf mensen! Dus op naar de volgende kroeg. Gelukkig was het daar iets drukker, namelijk 20 mensen. In de haven van Sianoukville lag een boot van de Australische marine en de bemannig stond dus in de kroegen van Sianoukville om de zoute zeelucht weg te spoelen ;-) En dat ze daar al de hele avond mee bezig waren was zeer te merken aan het niveau van de gesprekken. Uiteindelijk hadden Hendrika en ik een officier zover dat hij ons de dag erna de boot zou laten zien. Hij moest nog wel even toestemming vragen aan de kapitein maar dat zou zeker een probleem zijn volgens hem. De volgende dag stonden we bij de haven, maar wat bleek.. de kapitein vond het toch niet z'n goed plan als 3 nederlandse meiden op zijn schip zouden komen kijken. Ik weet ook niet hoe hij heeft geraden dat we eigenlijk 3 spionnen zijn, en natuurlijk bijna terrorist! Maar goed, we zijn toen de stad weer ingegaan om maar wat te drinken. Uiteindelijk hebben we de hele middag met die jongen op een soort van teras gezeten en dat was prima. Aan het einde van de dag wilde we terug op de scooter. Maar ik vond dat we te veel moesten betalen dus we probeerden de wegloop truc. Helaas werkt die niet. Maar na vijf meter kwamen we precies 3 andere australische mariniers tegen die een scooter gehuurd hadden en ons gratis naar het hostel gebracht hebben. Alleen de scooterboy van Hendrika deed er een beetje lang over. Maar wat bleek, het was de eerste keer dat hij op een scooter zat dus hij had wat moeite met het rijden. Maar goed ze is ook veilig bij het hostel gekomen. Zaterdag zijn we met z'n drieeen een tripje gaan maken naar een eilandje voor de kust. Onderweg zouden we ook gaan snorkelen. Het snorkelen viel helaas een beetje tegen. Ik heb denk ik 5 vissen gezien, en het koraal was helemaal grijs. Het eilandje was gelukkig wel leuk en heel rustgevend en mooi. Van oud en nieuw hadden we tot dusver weinig gemerkt. Maar op de terugweg naar het hostel zagen we mensen langs de kant van de weg elkaar nat gooien en met wit poeder bekogelen. Wij zaten in een busje, dus wij werden niet op een 'happy newyear' getrakteerd.

Zondag ben ik met de bus weer teruggegaan naar Phom Phen omdat ik natuurlijk maandag m'n rondleiding door de priveschool zou krijgen. Helaas was hij vergeten dat de school maandag ook nog dicht zou zijn, dus de priverondleiding kon ik wel vergeten. Maandagochtend heb ik eerst een ander guesthouse gezocht. Ik logeerde in het no problem guesthouse. Maar wat mij betreft was er wel een problem. De kamer waren heel, heel gehorig en ik vond het eigenlijk ook gewoon een zooitje. Dus ik ben verhuisd naar het Happy guesthouse :-) en dat ik een stuk beter. Het teras van het guesthouse kijkt uit op de rivier. Echt helemaal goed! Nadat ik geruild had van guesthouse ging ik richting de silver pagoda en het paleis. Dat wilde ik eerder toen ik in Phnom Phen was ook al doen, maar ik was er niet aan toegekomen. Maar helaas was alles dicht. En ook de markt die ik wilde bezoeken was gesloten. Toen ben ik maar naar een Wat gegaan. Bij de Wat was het heel druk met mensen die elkaar nog steed een gelukkig nieuwjaar wensen. En ook ik moest er aan geloven. Voor ik het wist zat ik onder de witte poeder. Je begrijpt, mijn nieuwe jaar kan niet meer stuk ;-). Ik was de Wat opgelopen tot ik bij een bewaker kwam die ik vrolijk voorbij liep. Maar hij kwam achter me aan om te vertellen dat ik een dollar moest betalen. Maar aangezien ik nergens een bordje zag waarop stond dat ik betalen moest leek me dat grote onzin. Dus ik liep door... en ook na z'n geroep bleef ik doorlopen. Vervolgens ging hij op z'n fluitje blazen om me te stoppen. Maar ik had echt zoiets van, ik ga echt niet stoppen voor je stomme fluitje. Kom maar achter me aan. En dat deed hij niet! Dus ik heb vrolijk verder gekeken. En toen ik de Wat verliet zag ik idd een bordje met de prijs, 1 dollar! Op de terugweg richting m'n hostel brak het bandje van m'n teenslipper. Tijd voor nieuwe slippers! Gelukkig was een meneer die me voorbij zag stompelen zo aardig om me naar een klein warenhuis te brengen zodat ik nieuwe kon kopen. Terug in het guesthouse trok ik m'n slippers uit omdat dat hier de gewoonte is. Schoenen uit voor je naar binnen gaat. Toen ik later op de avond naar buiten wilde waren m'n nieuwe slippers weg! Uiteindelijk bleef dat iemand van het personeel ze 'geleend' had. Maar goed, uiteindelijk had ik m'n slippers gelukkig weer terug. S'avonds kwam ik een scooterdriver tegen die ik bij m'n vorige bezoek aan Phnom Phen ook al had ontmoet, ik heb de hele avond met hem zitten praten. Echt een super aardige man. Hij vertelde dat hij heel graag weg wilde uit Cambodja en een tijdje in het buitenland wilde werken zodat hij daarna terug kon gaan naar Cambodja en met al het geld dat hij verdient had een eigen hostel wilde beginnen.

Dinsdagochtend ging m'n bus naar Siem Reap om 07.00. Het eerste stuk van de reis was prima. Maar naarmate de reis vorderde kwamen er steeds meer mensen in de bus. Uiteindelijk zat ik helemaal achterin de bus tegen het raampje gedrukt omdat er een hele dikke, blinde cambodjaan tegen me aangeleund zat met ik geloof wel drie tassen bij zich. Als ik eruit wilde bij een stop moest ik eerst op de stoel voor me klimmen om weg te kunnen. Ik was ook echt heel, heel blij toen we eindelijk in Siem Reap aankwamen. Maar helaas was die blijdschap van korte duur. Op het busstation stonden ik geloof wel scooterdrivers voor het raampje van de bus te zwaaien met namen van hostels en andere aanbiedingen. Ik zag zelfs iemand met mijn naam op een papiertje. Ik moest echt twee keer kijken voor ik zeker wist dat daar toch echt mijn naam stond. Bedoel, je verwacht niet dat iemand in Cambodja bij de bushalte staat met jou naam op een briefje terwijl je zelf van niks weet. Ik wist wel dat mn guesthouse in Phnom Phen ook een vestiging in Seam Reap had. En ze hadden s'ochtends ook wel gevraagd of ze alvast een reservering in Siem Reap voor me moesten maken maar ik had aangegeven dat dat niet nodig was. Ja, dat was gewoon een sleazy trucje! Daar ging ik natuurlijk mooi niet intrappen. Toen ik de bus uitwilde stappen werd ik ongeveer de bus uitgetrokken door al die mannetjes. Madam you stay in my hostel, Madam youd need scooter/ tuk-tuk/ taxi? Madam where you go? Madam I show you the tempels. Ik denk dat ik nu weet hoe Madonna zich voelt! Echt het was gewoon belachelijk ik kon amper vooruit komen om mn tas te pakken! Uiteindelijk dacht ik een tuk-tuk geregeld te hebben. Hij zou me voor 100 riel brengen, en ik vond de prijs al wel erg laag, maar goed! Toen ik in de tuk-tuk zat vroeg hij of ik al een gids had voor de tempels en of hij dan mn gids mocht zijn. Euhm nee, ik kom net aan! Daarna zei hij dat hij ook een goed guesthouse wist. Maar toen ik daar ook niet op in wilde gaan zei hij gewoon doodleuk, ok dan breng ik je nergens heen. Nou vraag ik je! Dus ik ben uitgestapt en heb met veel moeite iemand anders geregeld die me wel gewoon wilde brengen waar ik heen wilden! M'n guesthouse is echt super! Ik heb een hele grote kamer met een soort bedstee. De grootste en duurste kamer tot nu toe. Ik was echt heel moe, dus ik vond dat ik z'n grote dure kamer wel verdiende! S'middags ben ik Siem Reap in gegaan en heb ik een nieuwe outfit geshopt! Sávonds ontmoeten ik in m'n guesthouse een belgisch meisje dat hier al een maand zat. Kon ik erg leuk mee kletsen dus dat was gezellig.

De volgende ochtend had ik om 9.00 afgesproken met m'n scooterdriver die me de tempels zou laten zien. Ik had hem geregeld via het guesthouse. Echt een hele aardige jongen die ook nog eens goed engels sprak. Hij vertelde dat hij z'n ouders in de oorlog verloren was en nu in Siem Reap in een guesthouse werkte als bewaker. Overdag reed hij toeristen rond langs de tempels en s'nachts werkte hij dus als bewaker van het guesthouse. Hij vertelde dat hij nog 2 broer had en een zus. De tempels van Ankor liggen net buiten Siem Reap. Bij de ingang kocht ik een pas voor drie dagen en vervolgens gingen we het park in. De bekenste tempel is natuurlijk Ankor Wat. Maar er zijn veel en veel meer tempels verspreid over een heel groot park. En als ik groot zeg, bedoel ik ook echt groot! Het is niet te doen om lopend de tempels te bezoeken. De makkelijkste manier is met de auto of met de motor/ scooter. Ankor betekend de heilige stad. Ankor was de hoofdstad van het Khmer rijk. Het Khmer imperium met Ankor als hoofdstad heeft van de 9e tot de 12e eeuw bestaan, en het besloeg delen van het tegenwoordige Thailand, Laos, Vietnam en natuurlijk Cambodja. De tempels die nu over zijn uit die periode zijn goede voorbeelden van de architectuur en de kunst van de Khmers. Mijn eerste stop was Ta Prohm, een tempel die voor grote delen overgroeid is door het bos. Bomen groeien letterlijk op en over de overblijfselen van de tempel. Bij deze tempel en bij Ankor Wat zijn ook scenes geschoten voor de film Tomb Raider. De volgende stop was Ankor Wat! Heel erg groot en heel indrukwekkend! De trap naar een van de hoogste torens was zo smal en stijl dat het echt wel een beetje eng was. Zeker omdat ik op m'n teenslippers liep. De toeren is 65 meter boven de grond. En het was dus echt een hele klim. Eenmaal boven gekomen kon je letterlijk verdwalen in een soolhof van gangen. Op verschillende plaatsen stonden Boedhabeelden met kleine altaartjes ervoor en zaten of lagen mensen en beetje loom voor zich uit te staren. Na Ankor Wat gingen we even wat eten. Tijdens het eten heeft het heel, heel hard geregend. En op zich was dat wel lekker, want daarna was het meteen een stuk minder warm! Ankor Thom heb ik in de middag bezocht. Ik begon bij de zuidpoort van Ankor Thom. Een hele mooie poort met allemaal stenen beelden aan de zijkant. Ankor Thom zelf was ook erg mooi. De daken van de tempels waren een soort gezichten die op je neerkeken. Het was echt bijna verlaten in Ankor Thom. Plotseling begon het echt heel hard te onweren en dat zorgde voor een spookachtige sfeer. S'avonds wilde ik de zonsondergang bekijken op Phnom Bakheng. Maar helaas hing er een grote regenwolk voor de zon. Dus dat feest ging mooi niet door!

Donderdag heb ik een hele luie dag gehad. S'ochtends heb ik heerlijk uitgeslapen en de middag heb ik doorgebracht in het wembad van een van de duurste hotels van Siem Reap! Heerlijk!!! S'avonds ben ik gaan eten met een meisje dat ik woensdag bij de tempels ontmoet had.

Vandaag moest ik vroeg m'n bed uit omdat ik de zonsopgang bij Ankor Wat zou bekijken. M'n driver stond om 05.00 bij het hostel. En tot m'n verbazing had hij al z'n haar afgeschoren. Bleek dat hij donderdag te horen had gekregen dat z'n broer was overleden. Al een maand geleden. En het feit dat hij meteen al z'n haar eraf geschoren had had daar iets mee te maken. Maar wat precies... dat werd me niet duidelijk! De sunrise bij Ankor Wat was er mooi en ik heb echt heel veel foto's gemaakt! Na de sunrise gingen we naar de Rolus group. Een groep tempels even buiten Siem Reap. Vond de Rolus group leuk, maar een stuk minder indrukwekkend dan de tempels die ik woensdag gezien had. Wat wel leuk was, dat ik de enige toerist hier was. Onderweg naar de Rolus group moesten we tanken. En hier kun je dus gewoon flessen slaolie en cola kopen met benzine erin. Je hoeft dus niet perse naar de benzinepomp! De tweede tempel van de dag was Banteay Srey, hier was het echt heel druk en ben ik dan ook snel weer weggegaan. De volgende tempel was de Banteay Samre. Ook mooi, maar ik had het eigenlijk wel een beetje gehad met al die tempels. Ze begonnen een beetje op elkaar te lijken! Na deze tempel heb ik nog een ander bezocht en daarna zijn we weer richting Siem Reap gegaan. Morgen heb ik ook nog een ontspannen dagje in het vooruitzicht en dan zondag ga ik met bus of taxi en bus terug naar Bangkok. Moet even kijken hoe ik nu precies terugga. De weg tussen Siem Reap is echt een hel. Hij zit vol met kuilen en bulten en de bus rijdt daardoor in een slakkentempo. De cambodjaanse regering heeft een deal met Thai Airways dat ze de weg niet zullen maken. Zodat veel mensen naar Bangkok gaan vliegen. Een enkeltje kost dan ook 140 dollar! Erg flauw natuurlijk! Maar goed ik moet even kijken hoe ik terug ga naar Bangkok.

Liefs en tot snel allemaal!

Joyce

  • 21 April 2006 - 14:47

    Karin:

    Hoi Joyce, ik heb je hele verhaal uitgeprint zodat ik het rustig kan lezen. Je ziet zooooveel, kun je het nog een beetje onthouden.We lezen je verslagen met plezier. Geniet ervan.

  • 21 April 2006 - 15:28

    Edith:

    meid, vers van de pers, heerlijk, hoop stiekum dat je toch op tijd bent voor de snert morgenavond..... zo niet, kletsen we zondagavond lekker bij, zoen

  • 21 April 2006 - 17:26

    Chant:

    Lieve Joos.. wat een gezelligheid allemaal, mariniers, scootiers... spanning allom! Doe je rustig an? Ik geniet nu even van 1.5 wk. vakantie en dan 1 mei richting Varsseveld. Nog géén huisje maar houd je op de hoogte! Kus chant

  • 21 April 2006 - 20:29

    Elly/kees:

    Wat een verhaal weer zeg, vol spanning en avontuur...
    Leuk ook om je op de foto's te zien.

  • 21 April 2006 - 21:39

    JV:

    He Joyce. Gek hoor...miss Holland...en dan mag je niet naar binnen daar waar je wil...hmm. Maar wederom een leuk verhaal. Veel plezier verder. Kus JV

  • 22 April 2006 - 09:51

    Marianne:

    Hai hai,

    Wederom smullen van je verhalen en avonturen!
    Geef je Edith een dikke kus van mij.

    liefs,
    Marianne


  • 23 April 2006 - 17:24

    Mo:

    Talen talen talen wat een verhalen! Haha, ben een beetje in een rijmbui, dat heb je er van als Chris een weekendje komt....t was eerrrug gezellig!

    El el el ik spreek je snel!

    X Monique

  • 23 April 2006 - 17:40

    Romy:

    Hi Joyce, je zit alweer op de helft van je reis de tijd vliegt echt niet normaal.. wat een uitgebreide reisverslagen schrijf je zeg zeker leuk voor later als je terug bent en zoveel details bent vergeten. HIer alles goed, mijn baan bevalt zeer goed de trouwvoorbereidingen gaan op en top jaja nog 1,5 maand liefs, Romy

  • 23 April 2006 - 22:08

    Oswald:

    Hallo Joyce,
    wat een prachtige ervaring en mooie foto's wat je maakt ik zit gewoon te genieten van je reis en je verslag prachtig allemaal en nog bedankt voor je mooie kaartje en verders moet ik zeggen dat alles prima verloopt. Veel liefs en tot de volgende reactie en wij gaan hier de komende zaterdag 29 april koninginne dag vieren maar dat is voor jou niet van toepassing stuur wel een beetje zon deze kant op.
    veel liefs,

    Oswald

  • 24 April 2006 - 09:57

    Henderika Mulder:

    Hai Joyce, Mooie foto's en verhalen. Piety en ik zijn helaas al weer in Nederland, maar het was in ieder geval erg gezellig met je op te trekken. Ook weer lachen verhaal van jou mbt tot de opdringerige motorrijders in Siem Reap. Ik kan mij levendig voorstellen dat je daar geen trek in had en ik zie ook voor mij hoe je dat daar hebt aangepakt :)

  • 25 April 2006 - 15:35

    Tante Jeanne:

    Wat een belevenissen, en wat leuk dat je zoveel andere jongelui ontmoet met wie je leuke dingen kan doen. G
    roetjes ook van ome Jan.

  • 26 April 2006 - 18:21

    Nan:

    he joyce,

    Je hebt schrijftalent!!! wat een leuke verhalen... hier alles goed, alleen het weer is hier bout. Nog steeds rond de 14 gr. brrrr Nou,doe je voorzichtig..
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Joyce

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 20851

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Azie 2006

17 September 2011 - 30 November -0001

India en Nepal 2011

30 November -0001 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: