Nine million bicyles in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu Nine million bicyles in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Joyce Burg - WaarBenJij.nu

Nine million bicyles in Beijing

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 Mei 2007 | China, Beijing

Na een vliegreis van z'n acht uur zijn we afgelopen maandag aangekomen in Beijing, China. Ik wist niet zo goed wat ik verwachten moet, het land is immers nog niet zo lang open voor de rest van de wereld en ik had me laten vertellen dat het dramatisch gesteld was met het Engels van de chinezen. De regering probeert er alles aan te doen het Engels te verbeteren met oog op de Olymische Spelen van volgend jaar. We werden van het vliegveld opgehaald en naar ons hostel gebracht. Het hostel was/is echt super. Het heet The Red Lantern en is esn oud chinees huis midden in een Hutong. Met een leuk binnenplaatsje en daarom heen de kamers. De eerste dag zijn we meteen erg actief geweest. Vanuit ons hostel de stad in gelopen richting het plein van de hemelse vrede (Tiananmen plein). Voor het plein ligt de Verboden Stad. De Verboden Stad is een super grote stad waar een aantal keizers door de jaren heen gewoond hebben. De stad komt uit op het Tiananmen Plein, en bij de uigang/ ingang hangt een hele grote ingelijste foto van Mao. Overal staan chinezen in uniform alles in de gaten te houden. Onderweg naar het plein toe nog even gegeten. Gelukkig hebben ze menu's met plaatjes en ook wel Engels ondertiteld want anders moet je natuurlijk maar weer afwachten wat je op je bord krijgt. Ik bestelde een medium cola en kreeg bijvoorbeeld een hele fles! Maar goed, de eerste dag zijn we ook nog door het Beihaipark gelopen en met een bootje het water overgestoken naar de witte pagode. Op de boot vielen we alletwee bijna in slaap. We waren toen natuurlijk al z'n 20 uur wakker. Vanaf het Tiananmenplein met de metro teruggegaan richting hostel, gegeten en naar bed.
Dinsdag zijn we naar de muur gegaan. Er zijn verschillende plekken waar je de muur op kunt. We hebben gekozen voor het bezoek van de muur op twee uur reizen van Beijing. Hier zou het wat minder toeristisch zijn. Eenmaal aangekomen zijn we met de kabelbaan (lekker toeristisch) naar boven gegegaan en hebben over de muur gelopen. Mooi om te zien. Het was gelukkig niet heel warm dus was het goed te doen al die trappen op en af te lopen. De muur is ooit gebouw om allerlei nomaden en andere ongewenste gasten tegen te houden. Hij loopt dwars over de bergen en is een van de meest indrukwekkende bouwwerken ooit door mensenhanden gebouwd. We hebben tot een uur of drie doorgebracht op de muur en waren dus rond vijf uur weer in het centrum, op de terugweg nog even langs het Olymisch Stadion gereden (lijkt op een schaal noedels), 's avonds een beetje rond gelopen in de stad. We kwamen langs een meer met een plein, waar met name oudere mensen aan het stijldansen waren. Onder Mao waren dit soort vormen van vermaak verboden en nu de goede man dood is dansen oudere chinezen graag op de pleinen van de stad. 's Avonds heeft JG zich gewaagt aan konijn (met bot) en lam (met vel). En bleef ik saai bij mijn bordje rijst met ei en groente.
Woendag hebben we uitgeslapen en vervolgens fietsen gehuurd. Op de fiets hebben we de Lama tempel bezocht (grootste tibetaanse tempel buiten Tibet) en vervolgens de stad doorgecrost naar een kledingmarkt en het plein van de Hemelse Vrede. Fietsen in Beijing is echt leuk, iedereen haalt je aan alle kanten in, auto's slaan gewoon linksaf... kortom een complete chaos, maar toch gaat alles goed.Aan het einde van de middag zijn we door de Hutongs gefietst (originele woonwijken), alles staat hier dicht op elkaar en iedereen leeft gewoon buiten op straat, net als in Vietnam en Cambodja. Ze rochelen en spugen op straat, eten op straat zitten uren in hurkzit op straat etc. Het hele leven speelt zich af op straat. 's Avonds gaan eten in een restaurant waar ze ons echt niet begrepen. We moesten op een plaatje aanwijzen wat we wilde hebben en met je handen aangeven hoeveel. Cola begrepen ze ook niet want ik kreeg een blikje kokosnootsap. Maar ach, uiteindelijk lekker gegeten, maar wel duur! Wel 10 euro!

Gister hebben we 's ochtends een bezoek gebracht aan het Summer Palace. We zijn voor 0,30 ct met de bus gegaan, en na een busrit van drie kwartier konden we met bakken vol chinezen het Summer Palace bezoeken. Hier heeft een van de keizers gewoond. Je kan met gemak je hier een hele dag vermaken, op het terrein ligt een heel groot meer (beslaat driekwart van het totale terrein. Er is een heel, heel mooi gebouw/ tempel midden in de heuvels, en verder is het hier met name vol, vol met chinezen, koreanen, japanners etc. We vallen hier zowieso wel op, er zijn heel erg weinig westerlingen. 's Middag hebben we een beetje gewinkelt en gegeten bij de verschillende stalletjes die je overal ziet. Vandaag gaan we met de trein naar Xi'an. Hij vertrekt vandaag om half vijf en we komen daar morgen ochtend aan, we gaan daar iig het terracotta leger bekijken. Ik ben benieuwd! Helaas kan ik hier nu nog geen foto's bijzetten, wellicht lukt dat wel in Xi'an....

• 18 Mei 2007 - 07:02

Marianne:

Hey wijffie!!!!

Wat leuk om wat van je te horen en nog wel all the wat from China!!!!
    Superleuk man!!!!En zoals van ouds geniet ik weer van je reisverslag.
    Ik ga je natuurlijk weer op de voet volgen en hoop natuurlijk foto's te zien,ook van JG,die hadden we nog te goed :).
    Nou lieverd geniet met volle teugen en niet ook gaan rochelen he!!!!
    dikke kus!!!
    Marianne

• 18 Mei 2007 - 09:08

Maartje En Lidewij:

Hallo Joyce!!

Leuk om even wat je te lezen! We hadden het er toevallig gister al over. Echt leuk! Klinkt goed allemaal! Genieten jullie er samen van? Zijn ook erg benieuwd naar de foto's!! Veel plezier daar!

Dikke kus Maartje en Lidewij

• 18 Mei 2007 - 16:18

Mo:

Zus!

Leuk om weer een uitgebreid verhaal te lezen, ik hou er van :-)!

Veel plezier nog,

x

• 19 Mei 2007 - 00:08

Edith:

Beter laat dan nooit....net(za.och) de mail bekeken, gezellig weer zo'n verslag. Geniet en absorbeer alle indrukken...foto's komende zomer??? sms-je nog ontvangen? liefs vanuit een chaotisch BKK, het voorbereiden op terugkeer, gaat nu echt beginnen! RoEdMaDuEel

• 19 Mei 2007 - 16:16

Chant:

hye joyce, klinkt weeer helemaal super! Maar hoe is het met jou? Ben je blij en hoe is het met JG? zo'n eerste reis samen moet toch spannend zijn! geniet er van en ik lees snel je nieuwe verhalen weer! x chant

• 19 Mei 2007 - 16:51

Marloes:

Hi Joyce,

Klinkt allemaal super! Inmiddels al helemaal geaklimatiseerd tussen de Chinezen? Lijkt me behoorlijk wennen, maar heel gaaf. Ben benieuwd naar je verdere verhalen. En natuurlijk naar hoe het met jou/jullie is: met z´n tweeen reizen is toch wat anders dan dat je gewend was de laatste paar keer! Tot snel.

kus Marloes

• 21 Mei 2007 - 21:44

Arnold & Roeland:

SAWADEEKA !!!!!

Hey luitjes. Nou zo te horen hebben jullie het erg naar jullie zin. Ook al weer lekker actief, altijd leuk op vakantie. Ik blijf erbij ..... doe mij maar Spanje hahahahahahahahaha. Ik ga wel een keertje op zaterdag naar de Kruiskade, die muur denk ik er dan wel bij :-)))

Heel veel plezier verder en doe die gasten van het leger de groeten.

Dikke groet X Roeland & Arnold